Scuderia TOTEN
Punto videreførte FIAT stolte småbiltradisjoner. Her 5 dørs versjonen med 75 HK og SX trim. Fra FIAT salgsbrosjyre
Punto, oprinnelig benevnt prosjekt 176 (derav vårt teamnr.) var erstatteren til FIAT 80'talls suksess UNO. Første gang vist på Frankfurt messen høsten 1993 med endelig lansering i 1994 Den ble umiddelbart en suksess over hele Europa og kapret prisen "European Car of the Year" i 1995 foran konkurrenten VW Polo. Den er ført i pennen av Giorgetto Giugiaro og er et kvantesprang i design i forhold til UNO'ens 80'talls BOX-design. Punto ble levert i tre karosseriformer, 3-dørs eller 5-dørs hatchback og som cabriolet. Interiørmessig var også Punto et stort sprang fremover i forhold til forgjengeren.
Motorutvalget til Punto spente fra 1,1 8V bensin til 1,7 8V diesel. De nye FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) på 1,1 og 1,2 liter utgjorde grunnstammen i motorutvalget. I 8V versjon ble disse motorene levert med hhv. 55 og 75 Hk og ble levert i versjonene S og SX. 1,2 16V utviklet 85 Hk og ble levert i Sporting, Cabriolet og ELX versjonene. Toppen av kransekaka var GT versjonen som benyttet en videreutvikling av 1,4 8V Turbo motoren fra UNO Turbo. Denne gjorde 0-100 sprinten på 7,8s og var en ordentlig GTI killer.
Første versjon av Punto ble produsert i over 3 000 000 eksemplarer i årene 1994 til 1999 da den ble avløst av prosjekt 188. Senere versjoner er 188 face lift introdusert 2003, Grande Punto (prosjekt 199) lansert 2005, Punto EVO 2009 og nåværende Punto 2012 -> Produksjonen av Punto familien overstiger 10 000 000 eksemplarer og er en av FIAT støreste suksesser gjennom tidene.
En helt vanlig tredørs 55S som på slutten av livet fikk en litt brutal overraskelse. Bilde fra salgsannonsen på finn.no
I utgangspunktet en anonym og enkel "konebil" med minste motoren og laveste utstyrsnivå. Fri for alle nymotens dippedutter som servostyring, startsperre og elektriske ruter. En gang midt i livet ble den pusset opp og satt på et heseblesende stylingsett med djupe støtfangere i glassfiber, forferdelige Lexus baklykter og et brutalt SIMMONS eksosanlegg. I noens øyne en ultrakul og kjempetøff gatebil, for andre et håpløst tilfelle av rånebil, hos de vordende racingsjåfører på Toten et perfekt utgangspunkt for en ræserbil.
Tredørs Punto er den letteste i familien, den har kun to dører og er derfor også stivere i karosseriet. Den minste versjonen av Punto I fikk aldri servostyring, den hadde den enkleste motorstyring og elektronikk og den hadde minimalt med ekstra lydisolasjon. Med andre ord et perfekt utgangspunkt.
Copyright Scuderia TOTEN © All Rights Reserved