Om Bilen

FIAT Punto

 

 

 

Punto videreførte FIAT stolte småbiltradisjoner. Her 5 dørs versjonen med 75 HK og SX trim. Fra FIAT salgsbrosjyre

 

Punto, oprinnelig benevnt prosjekt 176 (derav vårt teamnr.) var erstatteren til FIAT 80'talls suksess UNO. Første gang vist på Frankfurt messen høsten 1993 med endelig lansering i 1994 Den ble umiddelbart en suksess over hele Europa og kapret prisen "European Car of the Year" i 1995 foran konkurrenten VW Polo. Den er ført i pennen av Giorgetto Giugiaro og er et kvantesprang i design i forhold til UNO'ens 80'talls BOX-design. Punto ble levert i tre karosseriformer, 3-dørs eller 5-dørs hatchback og som cabriolet. Interiørmessig var også Punto et stort sprang fremover i forhold til forgjengeren.

 

Motorutvalget til Punto spente fra 1,1 8V bensin til 1,7 8V diesel. De nye FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) på 1,1 og 1,2 liter utgjorde grunnstammen i motorutvalget. I 8V versjon ble disse motorene levert med hhv. 55 og 75 Hk og ble levert i versjonene S og SX. 1,2 16V utviklet 85 Hk og ble levert i Sporting, Cabriolet og ELX versjonene. Toppen av kransekaka var GT versjonen som benyttet en videreutvikling av 1,4 8V Turbo motoren fra UNO Turbo. Denne gjorde 0-100 sprinten på 7,8s og var en ordentlig GTI killer.

 

Første versjon av Punto ble produsert i over 3 000 000 eksemplarer i årene 1994 til 1999 da den ble avløst av prosjekt 188. Senere versjoner er 188 face lift introdusert 2003, Grande Punto (prosjekt 199) lansert 2005, Punto EVO 2009 og nåværende Punto 2012 -> Produksjonen av Punto familien overstiger 10 000 000 eksemplarer og er en av FIAT støreste suksesser gjennom tidene.

Vår Punto 55S "Viper"

 

 

 

En helt vanlig tredørs 55S som på slutten av livet fikk en litt brutal overraskelse. Bilde fra salgsannonsen på finn.no

 

I utgangspunktet en anonym og enkel "konebil" med minste motoren og laveste utstyrsnivå. Fri for alle nymotens dippedutter som servostyring, startsperre og elektriske ruter. En gang midt i livet ble den pusset opp og satt på et heseblesende stylingsett med djupe støtfangere i glassfiber, forferdelige Lexus baklykter og et brutalt SIMMONS eksosanlegg. I noens øyne en ultrakul og kjempetøff gatebil, for andre et håpløst tilfelle av rånebil, hos de vordende racingsjåfører på Toten et perfekt utgangspunkt for en ræserbil.

 

Tredørs Punto er den letteste i familien, den har kun to dører og er derfor også stivere i karosseriet. Den minste versjonen av Punto I fikk aldri servostyring, den hadde den enkleste motorstyring og elektronikk og den hadde minimalt med ekstra lydisolasjon. Med andre ord et perfekt utgangspunkt.

 

 

Spesifikasjoner

  • Selvbærende karosseri i tre eller femdørs versjon:

  • Mc-person forhjulsoppheng

 

  • Uavhengig bakhjulsoppheng med separat fjær og støtdemper
  • Utstyrsversjoner S, SX, ELX, Sporting, GT og Cabriolet

 

 

Motorutvalg

  • 1108 8V SPI : 54 Hk (FIRE)
  • 1242 8V SPI: 58 Hk (FIRE)
  • 1242 8V MPI: 75 Hk (FIRE)
  • 1242 16V: 85 Hk (FIRE fra 1997)
  • 1581 8V SOHC: 88Hk (Lampredi til 1997)
  • 1372 8V Turbo: 136 Hk (Lampredi)
  • 1698 8V Diesel: 57 Hk (Lampredi)
  • 1698 8V Turbo Diesel: 71Hk (Lampredi)
  • Standard tredørs 55S 1,1 L 8V med følgende modifikasjoner:
  • Strippet helt ned, satt inn selvbygger bur.
  • Egenkomponert el.anlegg
  • Senket 8 cm, Stiv bak, D2 Coilovers foran
  • Kuttet bort alt unødvendig stål
  • Makrolon ruter
  • Takvinge
  • 1242 8V motor

Spesifikasjoner

Motor specs.

  • 1242 8V blokk
  • portet topp
  • 300 graders kamaksling med 12mm løft
  • Effekt grenrør
  • Åpent K&N Lyftfilter
  • KMS - motorstyring
  • Bredbåndslambda
  • 2" Simmons eksosanlegg.

Copyright Scuderia TOTEN © All Rights Reserved